
Aranyozás
Az aranyozás az egyik legősibb és legexkluzívabb felületkezelési eljárás, amely szinte egyidős az emberiséggel. Már az ókori egyiptomiak, a rómaiak és a görögök is alkalmazták ezt a díszítési eljárást, ami a mai napig a luxus és az elegancia szimbóluma. Az antik aranyozott tárgyak restaurálása azonban nagy szakértelmet és precizitást igényel, hiszen az autentikus technikák és anyagok tiszteletben tartásával lehet csak visszaadni egy-egy műtárgy eredeti pompáját
Az arany örök. Fénye és ragyogása sosem fakul el - ha megfelelő kezek óvják.
Az aranyozás története és jelentősége
Az aranyozás művészete egészen az ókorig vezethető vissza. Az egyiptomiak, a görögök és a rómaiak például különböző fém- és fatárgyakat borítottak be vékony aranylemezekkel, sőt épületek és szobrok díszítésére is használták az aranyozást. A középkorban az aranyozás különösen nagy szerepet kapott a gótikus templomok dekorálásánál és a kéziratok miniatúráinak aranyfóliázásánál, amely a szent szövegek fenségességét szimbolizálta. A reneszánsz korban a festmények és bútorok aranyozása egyre inkább finomodott, míg a barokk és rokokó időszakban teljesen új szintre emelkedtek - a gazdagság és a hatalom modern jelképévé váltak. Az akkori mesterek már jól bevált technikákat alkalmaztak, hogy az aranybevonat ne csupán kivételes esztétikával bírjon, de hosszú időn át tartós maradjon és megőrizze ragyogását.
Az aranyozás során felmerülő problémák
Az aranyozott tárgyak restaurálása során az egyik legnagyobb kihívás, hogy sok esetben a felújítandó műtárgy – az eredeti művészi elképzeléstől eltérően – hozzá nem értő módon kerül javításra. Gyakran tapasztalom a munkám során, hogy az aranyozást nem megfelelő módon próbálják megújítani, például műgyanta lakkba belekevert aranyporfestékkel, amely nemcsak az eredeti megjelenést torzítja, hanem hosszú távon az anyag szerkezetére is káros hatással lehet. A helytelen anyaghasználat miatt az aranyréteg elveszítheti fényét, egyenetlenné válhat, vagy éppen lepattoghat. Az ilyen hibák korrigálása csak tapasztalt restaurátorok keze által lehetséges, akik a régi mesterek eljárásait követve képesek visszaállítani a műtárgyak eredeti állapotát.
Képkeretek aranyozásának restaurálása
Nálam a képkeretek aranyozásának restaurálása egy igen aprólékos munka, amely több szakaszból áll.
- lépés - Állapotfelmérés és dokumentáció
A restaurálási folyamatot az állapotfelméréssel illetve a szükséges dokumentációk elkészítésével kezdem. Ebben a fázisban alapos vizsgálatot végzek, hogy feltárjam a különféle sérüléseket, a hiányzó vagy megkopott aranyozott részeket, valamint az esetleges korábbi, nem szakszerű javítások nyomait. Mindezeket, valamint a szükséges restaurálási lépéseket, írásban is rögzítem, majd a megrendelő részére átadom. A restaurálást csak és kizárólag akkor kezdem meg, ha az említett dokumentációt az ügyfél írásban jóváhagyja. - lépés - Alapanyagok beszerzése és előkészítése
A következő fázisban beszerzem azokat a festékeket, ragasztókat és aranyozó anyagokat, amelyek megfelelnek az eredeti technikáknak, hogy a restaurálás hiteles és tartós legyen. - lépés - Nem megfelelő anyagok eltávolítása
A fentiek után gondosan eltávolítom a képkeretről az utólagosan rákent lakkrétegeket vagy aranyfestékeket, ügyelve arra, hogy az eredeti mester által használt anyagokat ne károsítsam, illetve – lehetőség szerint – abból minél többet megőrizzek - lépés - Rovarok elleni védelem
Ha szükséges, a képkeret fafelületét is lekezelem, hogy megakadályozzam a rovarok okozta további károsodásokat. - lépés - Felület előkészítése
Ezt követően krétaalapozással biztosítom az egyenletes felületet, amely megfelelő bázist képez az aranyozáshoz, majd még egy rétegek felviszek a felületre. Ez utóbbinál bóluszt (agyagos paszta) keverek össze tojásfehérjével, amelynek célja, hogy az aranylapokat minél pontosabban és időtállóan tudjam majd rögzíteni. - lépés - Aranylapok felvitele, végső felületkezelés
Utolsó lépésként az aranylapokat precízen felhelyezem a keretre, majd a megfelelő eljárásokkal kialakítom a fényarany vagy mattarany hatást, így visszaállítva a képkeret eredeti pompáját és textúráját.
A szakszerű restaurálás nemcsak az esztétikáról szól, hanem hozzájárul a műtárgy hosszú élettartamához is, ezzel biztosítva, hogy az utókor számára megmaradjon egyedülálló szépsége és történelmi jelentősége.

A restaurátor felelőssége az eredetiség megőrzésében
A restaurátor számára kiemelten fontos az „eredeti állapot visszaállítása” elvének betartása, hiszen a restaurálás nem pusztán esztétikai kérdés, hanem a történelmi és művészeti értékek megóvásának egyik alapvető eszköze is.
Ennek fényében két fontos szabályt kell betartani. Az egyik az, hogy a restaurálás során alkalmazott technikáknak összhangban kell lenniük a műtárgy korával és annak eredeti készítési módszereivel, hogy a restaurált darab hiteles maradjon. A másik pedig, hogy a restaurálás során az adott műtárgyhoz se hozzáadni, sem pedig abból elvenni nem lehet.
Csak ezeknek az etikai és szakmai irányelveknek a betartásával lehet biztosítani, hogy az aranyozott tárgyak - és egyéb antik műtárgyak - ne csak egykori szépségüket nyerjék vissza, hanem az utókor számára is megmaradjanak kulturális örökségként.
Miért érdemes az én szolgáltatásomat választani?
Hiszek abban, hogy az antik tárgyak nemcsak esztétikai értéket képviselnek, hanem történelmi örökséget is hordoznak, ezért minden restaurálási folyamat során arra törekszem, hogy a lehető legkevesebb beavatkozással és a legautentikusabb technikákkal állítsam vissza azok eredeti állapotát. Több éves tapasztalatomnak köszönhetően pontosan ismerem az egyes korstílusok sajátosságait, és ennek megfelelően választom meg az alkalmazott technikákat és anyagokat.
Ügyfeleim számára nem csupán egy szolgáltatást nyújtok, hanem egyben garanciát is vállalok arra, hogy a rám bízott műtárgy a lehető legnagyobb tisztelettel és szaktudással kerül helyreállításra.